Az, hogy kikké, mikké lettünk felnőtt korunkra, rengeteg folyamat, esemény, körülmény, emberi kapcsolat eredménye vagy éppen kudarca. Sok esetben gyerekként elrendeltetik életutunkat, ami aztán kisiklik a pályáról, mert nem egyezik természetünkkel, akinek úgy tetszik, sorsunkkal. Ilyenkor vissza-visszanéz az ember, vajon jó úton jártam e, máshogy csinálnám e? Amik, akik befolyásoltak, most is ugyanakkora erővel befolyásolnának e? Ha nem, az lennék e, aki most vagyok? A reklámokról hajlamosak vagyunk megfeledkezni ezen tényezők lajstromba vételénél. Pedig igen is komoly generációs vagy éppen generációkon átívelő szokásokat kaptunk tőlük.
Annak a korszaknak az embereire vagyok kíváncsi, akik a lentebb látható reklámok láttán cselekedtek, éltek. Mert, hogy akkoriban, amikor még a rádió is újdonságnak és ritkaságnak számított, a plakátokkal érték el az emberi elméket. Az újságok oldalain kívül ez volt az egyetlen, "nagy újságlap", amelyre jobban felfigyeltek, mint a napilapokra. És ha már ilyen böhöm nagy, meg színes is, akkor jóval nagyobb az információs értéke. Azaz, komolyabban kell venni, mint a napilapok reklámjait. A reklámok információit nem kellett megszűrni senkinek, inkább komolyan kellett venni.
Gyanítom, minden ami reklám volt, az ember elméje úgy kezelte, hogy konkrét betartandó tudásanyag. Tények, amelyek szerint élni kell. Az életet meghatározó dolgokat reklámozták a plakátokon, ami mellett nem lehettet elmenni link módon. Már csak azért sem, mert ha megkérdez a szomszéd, hogy én is azt iszom e, amit reklámoznak a plakátokon és a válaszom nem, le is csúsztam a képzeletbeli társadalmi ranglétrán.
Ez olyannyira igaz lehetett, hogy a mai napig tartja magát azokból az időszakokból néhány szófordulat, annak ellenére is, hogy mára tudjuk, a manipuláció magasiskolája kapta el az embereket. Akkoriban senki nem tájékoztatta a lakosságot, hogy a reklámok bevételnövelő eszközök, amelyek nem kötelező érvényűek, hanem egyéni választás kérdése.
Ekkoriban terjedt el, hogy vásárolj készet, ne te készítsd el!
Dohányozz, igyál alkoholt, egyél sok cukros élelmiszert vagy ezeket tedd éppen egyszerre!
Szabályozásnak nyoma sem volt, amely egészségkárosító hatású termékeket tiltott volna. Egyetlen követelménye lehetett talán, a párt- és a rendszerellenesség soha viszont nem látása a reklámokon.
Nézzük hát, min cseperedtek leányból nővé, fiúból férfivá a hajdani magyarok! Miként szocializálódtak a korabeli reklámplakátokon, amely sokak számára olyannyira szentírássá vált, hogy generációk után is visszhangozzák e reklámokat tényként?
"A sör a folyékony kenyér." Ugye ma is gyakran visszaköszön ez a reklámszöveg? Valahol ezen a vonalon indulhatott el az alkoholizmus útján a nemzet.
Az alkoholizmus lejtőjén egyre gyorsabban gurult a nemzet. Már a nőkkel is töményt itattak.
Hogy mennyire befolyása alá kerültünk a reklámoknak, jól mutatja, hogy ha megkérdezel egy magyar negyvenes éveiben járót, a Csepel kerékpárok előkelő helyen lesznek az értékrendjében.
Korabeli tejleadásra sarkalló reklám, kissé teátrális megszólítással, figyelemfelkeltéssel. Egyenesen felelősséget oszt rád, hogy ha nem adod le a tejet, a népgazdaságot rombolod, a gyerekeid betegíted.
A "tiszta" szó ez esetben nem tudom, mit jelöl. Azt, hogy le van mosva a sertés vágás előtt vagy a sertés húsán kívűl, semmi más részét nem tartalmazza, beleértve a zsírját sem?
Sosem gondoltam, hogy abban az időben ilyen vagy olyan szappan lesz valakinél a befutó. A szappan, az szappan. De ez mégis csak egy Brázay...
Szeletelt gyümölcsíz, vagy másnéven "Hitler szalonna". Táplál, frissít, erősít... Ezt is elhitték, hiszen visszaköszönt a felnőttektől, hogy "Egyél valami táplálóbbat!".
Amikor Magyarországon még jégkorszak volt.
Ebből az örömforrásból a férfiakat kihagyták. Micsoda egy szexista világ volt!
A mai napig a leghatékonyabb mosóeszközökként tartjuk számon e háztartási gépeket. Talán mert így is volt. Sokan esküsznek erre.
És minden mást is gyógyít. Felhívnám a WHO figyelmét a COVID-19 ellenes kampányához...
A dolgozó nép zsebe nem a valódi kávéhoz van szabva, már akkor kitalálták, hogy a melléktermékekből új terméket lehet létrehozni házon belül.
Próbáltam megfejteni a vas és fém kapcsolatát a békével. Közel járhatok már...
Ha sporthoz, utazáshoz reklámozták és eleganciát tulajdonítottak neki, hogy hogy a kőműveseken és az alkesz melósokon láttuk minduntalan?
Elhittük, nem is zsigereltük ki a szüleinket azzal, hogy marharagut szeretnénk vacsorázni.
Bőségben általában minden kapható. Az ínség lesz a kérdés...
Az egyik személyes kedvencem. Nem tudni, ki hirdette és mi célból, de sosem láttam traktoros nőt Magyarországon.
1923-ban gyermeknyomor-ellenes kampány plakátja. Azért tudtak élni na! Reggeltől-reggelig...
Nem tudom biztosan, hogy a konzervek tudatba vezetése volt a cél általában, hogy mindenütt konzerválnak a világon vagy a magyar kornzerv világmegváltó útját akarták bemutatni.
Olyannyira elhitték a generációk, hogy még ma is sokan emiatt szenvednek.
Egy ilyen előadás plakát most is felkeltené a figyelmemet. Meg is nézném.
A kutak már akkor sem voltak megfelelők vagy a vezetékes hálózat?
Ez nagyon cool! Vajon hány házba lehetett beépítve faluhelyen ilyen?
Amikor elhitetik az emberrel, hogy két cigaretta közötti különbség pihentetőbb tud lenni. Egy dohányföldön leheveredni egy pokrócra, az pihentet. Egy szál cigaretta biztosan nem, de egy fáradt ember rá fog gyújtani. És ha megkérdezik, hogy pihen, talán mondani is fogja, hogy ő most a legújabb dohányt szívja, ami pihentetőbb.
Szóval, csavarták az agyakat a reklámok, amióta léteznek. Ezekben az időkben viszont még nem kellett ügyelni nagyon az összefüggésekre, mert nem volt nagy gond, ha nem is volt egyáltalán összefüggés a reklámozott termék és az, amellyel reklámozták. Olyan ritka inger lehetett az új reklám, hogy mindegyik ütött, vágott.
Ma már jobban megküzdenek a reklám marketingesek, de akadnak célcsoportok, ahol a vitaminok időszemcséje most is tarol...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése